DROOMHUIS UNIEK

Wat maakt het Droomhuis en haar bewoners zo uniek?

De bewoners van het Droomhuis is een groep van 15 volwassenen en jong volwassenen ontstaan in 2005 uit het ouderinitiatief van een groep ouders uit Wijk bij Duurstede. Vanaf het begin is het motto geweest “thuis dichtbij huis”. Dat betekent ook, dat de meeste bewoners van oorsprong uit Wijk bij Duurstede komen, maar er zijn van begin af aan in 2012 ook een aantal bewoners die niet direct uit de buurt komen.
Alle bewoners hebben een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.

Van Hoog tot laag woont hier samen

Die beperkingen variëren sterk en verschillen heel erg per bewoner. Er zijn bewoners met een behoorlijk hoog ontwikkelingsniveau die zeer zelfstandig en zelfredzaam zijn. Maar er zijn ook bewoners met een zeer laag ontwikkelingsniveau en ze zijn vaak ook niet mobiel. Daardoor hebben ze een zeer intensieve zorg en begeleiding nodig. De zorg is dus maatwerk en varieert dan ook van intensieve 1 op 1 begeleiding tot zelfstandig wonen met begeleiding.

Het leuke van het Droomhuis nu is, dat al deze bewoners met verschillende ontwikkelingsniveaus op een harmonieuze manier samenwonen. Bewoners trekken met elkaar op, letten goed op elkaar en soms zijn er ook onderling vriendschappen ontstaan. Vaak wordt er veel plezier gemaakt en vieren de bewoners gezamenlijk allerlei festiviteiten (Carnaval, Halloween, Sinterklaas, Kerst, verjaardagsfeesten, etc.). Vrolijkheid en plezier maken is bij een aantal bewoners zeer belangrijk. Ze houden wel van een feestje en maken er soms een vrolijke bende van. Na zoveel jaren Droomhuis kan je wel zeggen dat de bewoners hier wel een heel mooi en vertrouwd thuis hebben gevonden.

Een eigen plek en toch ook gemeenschappelijkheid

Iedere bewoner heeft een eigen appartement in het Droomhuis en daarnaast zijn er twee gemeenschappelijke woonkamers, waar activiteiten als gezamenlijk eten, relaxen, tv-kijken, knutselen, spelletjes doen, etc. worden gedaan.

Hobby’s te over

Natuurlijk zijn er bij de bewoners ook hobby’s. Naast het gezamenlijk tv en video’s kijken, spelen met de tovertafel en de cradle en muziek maken, zijn er ook veel eigen hobby’s.
Er worden bijvoorbeeld kerstkaarten en 3D kaarten gemaakt, maar ook paardrijden, loomen, knutselen, tekenen en het maken van legpuzzels zijn favoriete bezigheden.

Vrijwilligers zijn onmisbaar

De rol van vrijwilligers is zeer belangrijk in het Droomhuis. Zo worden de gemeenschappelijke warme maaltijden hoofdzakelijk door kookvrijwilligers verzorgd en soms helpen sommige bewoners daar een handje bij.
De tuin en de was van kleding wordt ook door vrijwilligers verzorgd. Sommige bewoners hebben een persoonlijke vrijwilliger, waarmee ze allerlei activiteiten te ontwikkelen.

Werk en dagopvang

In het Droomhuis is doordeweeks beperkt dagopvang mogelijk. De meeste bewoners gaan naar hun werk of naar de dagopvang. Zo wordt samengewerkt met de Regenboog (Reinaerde) in Maarn, Dit-is-Het in Wijk bij Duurstede, De Barrage in Werkhoven en de Bibliotheek in Wijk bij Duurstede.

Een tuin en een terras om lekker buiten te kunnen zijn

Vanuit de twee gemeenschappelijke woonkamers is een ruim terras met tuin direct bereikbaar. In de zomer en tijdens feestjes wordt de tuin veel gebruikt. Het aanwezige kippenhok en de ligschommels maken het geheel erg aantrekkelijk. De appartementen op de begane grond hebben een eigen tuintje wat door de bewoners zoveel als mogelijk zelf wordt verzorgd.

Het Droomhuis is daarmee een weldadige plek, waar bewoners met beperkingen zichzelf volop binnen hun mogelijkheden kunnen ontplooien en zich daardoor vooral helemaal thuis voelen.