• “thuis dichtbij huis”

• 12 jongeren met een verstandelijk of complexe beperking huisvesten

• betrokken bij bouw en inrichting

• blijvende betrokkenheid bij wonen en zorg

Begin 2005 kwam een aantal ouders van zorgintensieve gehandicapte jongeren bij elkaar en werd Stichting Droomhuis opgericht. Op een gegeven moment zal de intensieve zorg voor onze kinderen te zwaar voor ons worden en dan moet er wel iets geregeld zijn. Voor de betrokken ouders was heel belangrijk dat het een “thuis dichtbij huis” moest worden in een groene omgeving met ruime tuin. Na jaren van intensieve zorg is dit een oplossing die voor ieder van ons net zo gewenst als moeilijk is.

Deze zorgvraag lag inmiddels al enkele jaren bij de Gemeente Wijk bij Duurstede. De gemeente was tijdens onze startperiode in 2005 in gesprek met een ondernemer die in Cothen een kleinschalige woon-zorgvoorziening voor senioren wilde realiseren en bracht ons met hem in contact. Daaruit ontstond het plan dat hij ons ‘Droomhuis’ zou gaan bouwen voor 12 bewoners. Begin 2008 bleek dit toch niet haalbaar te zijn.
De Gemeente Wijk bij Duurstede (B&W) en de Woningstichting Volksbelang waren inmiddels zeer betrokken bij ons probleem en er werd een oplossing gevonden.
Woningstichting Volksbelang wil onze woning voor 12 zorgintensieve jongeren gaan bouwen in het plan De Geer II. Wij zijn natuurlijk zeer blij met deze ontwikkeling.
Volgens de huidige planning zal eind 2010 de bouw gestart kunnen worden. Ongeveer een jaar later betrekken de bewoners hun appartement in het Droomhuis.

Stichting Droomhuis wordt ondersteund door oudervereniging Philadelphia Support (www.philadelphiasupport.nl), MEE (www.MEE.nl) en de SIGW Stichting Integratie Gehandicapten Wijk bij Duurstede, (sigw.nl). Want als er kennis van zaken is bij andere organisaties moet daar zeker gebruik van gemaakt worden. Van de ouders wordt verwacht dat zij actief betrokken zijn en zonodig de handen uit de mouwen steken. Geen ander dan de ouder weet wat zijn kind nodig heeft.
Het is van groot belang een zorgverlener te selecteren die bij onze Stichting past qua zorg en kwaliteit. Waarmee goede afspraken gemaakt kunnen worden. Vertrouwen in elkaar is een belangrijk aandachtspunt. Hiervoor is gekozen zodat we als ouders van kwetsbare jongeren voldoende stem in het hele gebeuren blijven houden. Uiteindelijk groei je met elkaar naar een stuk loslaten. En loslaten kan alleen als de woning goed is, de zorg goed is, de plek goed is! Na een intensieve zoektocht hebben wij in Syndion (www.syndion.nl) een zorgverlener gevonden die nauw bij onze wensen aansluit. Wij hebben alle vertrouwen in elkaar!
Het is een lang en intensief traject. Stap voor stap komt onze droom, ons doel dichterbij. Een droomhuis zowel voor onze kinderen als voor ons ouders!